Toerismeproject

Wat kost een hotel en waarom kunnen toeristen niet fietsen?

Inhoud

Amsterdam is een stad met een rijke geschiedenis waar veel toeristen op af komen. In veel lesmethodes wereldoriëntatie komt dit aan de orde. Daarom is het leuk om met de kinderen een aantal plekken te bezoeken die zij kennen uit de boeken. Want doordat wij in Amsterdam wonen kan dat. Door zelf als toeristen verkleed op ontdekkingstocht te gaan vergroot het niet alleen hun kennis over Amsterdam maar laat het hen ook ervaren hoe Amsterdam omgaat met zijn toeristen.

Mogelijke excursies zijn:

  • Een bezoek aan de Oude Kerk met een opdrachtenboekje.
  • Excursie langs verschillende toeristenplekken zoals een hotel, MC Bike, een toeristenwinkel etc.
  • Een bezoek aan de Amsterdamse houtmolen in de Staatsliedenbuurt.
  • Een rondvaart door de grachten met opdrachten en waarbij de kinderen de kapitein interviewen.
Doelgroep groep 5 t/m 8 BO
Tijdsduur 2 - 5 lessen van minimaal 1 tot maximaal 2,5 uur per les
Periode hele jaar
Locatie in de binnenstad van Amsterdam en op school
Doelen
  • De leerlingen leren over de geschiedenis van de Oude Kerk in Amsterdam.
  • De leerlingen leren over toeristische voorzieningen in Amsterdam door middel van interviews. Zo komen ze erachter waarom toeristen zo graag naar Amsterdam komen en wat ze hier graag willen doen. Maar ook hoe een hotel functioneert.
  • De leerlingen leren wat een houtmolen is en wat deze voor de stad heeft betekend.
  • De leerlingen zien de Amsterdamse grachten door de ogen van een toerist en leren naar aanleiding van opdrachten meer over de Amsterdamse grachtengordel. (Gevelstenen, verschillende soorten gevels, kerken, musea etc.)
Lesopzet
  • Afhankelijk van de les gaat de klas in zijn geheel of in gedeeltes op excursie.
  • Ter voorbereiding en ter verwerking worden er verslagen gemaakt, en/of techniek en kunstlessen gegeven.
  • Aan het eind van het project presenteren de leerlingen de opgedane kennis en is er een tentoonstelling van de producten die zij gemaakt hebben.