Kunst

Kijken naar kunst en de kunst van het kijken

Inhoud

Veel scholen gaan naar stedelijke musea om de basis van naar kunst kijken te leren. Als vervolg daarop, maar ook los van de museumlessen, kunnen de leerlingen veel leren van de kunst in hun eigen buurt. Ook het bezoeken van ateliers van kunstenaars in de buurt is een verrijking van de beeldende vormingslessen op school. Daarnaast maken kinderen onder leiding van echte kunstenaars schetsen van een kunstwerk in de wijk. De uitwerking daarvan tot een echt kunstwerk gebeurt daarna op school.

Mogelijke excursies zijn: een bezoek aan een atelier, een kunstwandeling door de buurt of een park (Westerpark, Vondelpark), een museum etc.

Doelgroep groep 3 t/m 8 BO – klas 1/2 VO
Tijdsduur 4 - 6 lessen van minimaal 1 uur tot maximaal 2,5 uur per les
Periode hele jaar
Locatie de buurt en de school
Doelen
  • Leerlingen leren waar kunstwerken staan in hun eigen buurt en komen daar van alles over te weten aan de hand van kijk- voel- teken- en schrijfopdrachten.
  • Leerlingen leren een aantal basisbegrippen als: standbeeld, beeldend kunstenaar, sokkel, abstract en figuratief.
  • Leerlingen worden gestimuleerd om na te denken over wat ze mooi en niet mooi vinden.
  • Leerlingen worden meer betrokken bij hun eigen buurt en kunnen het bijzondere ervan ervaren.
  • Leerlingen leren iets natekenen. Ze ervaren hoe het is om wat ze zien in het echt (driedimensionaal) weer te geven op een tekenvel (tweedimensionaal). Ze leren op die manier iets over verhoudingen.
  • Leerlingen maken kennis met buurtkunstenaars en leren wat een atelier is en welk proces een kunstenaar doorloopt van idee tot uitvoering.
  • Leerlingen leren technieken aan op kunstgebied onder leiding van een kunstenaar. (o.a. zeefdruk, linoleumsnede, ets).
Lesopzet
  • De klas wordt indien nodig in twee groepen gesplitst. (bij kleine klassen doen we alle onderdelen wel met de hele groep tegelijk).
  • Terwijl de ene groep op excursie gaat krijgt de andere een kunstles. Na ca. een uur wordt er gewisseld.
  • De kunstwerken van de leerlingen worden na afloop van het project in de buurt tentoongesteld.