Jij en je wijk

Nieuwsgierigheid wordt beloond

Inhoud

In dit project worden de leerlingen journalisten en fotografen die een reportage maken over iets wat ze interessant vinden in hun eigen wijk. Ze leren in het project hoe ze moeten interviewen en fotograferen. Ze leren ook hoe je telefonisch een afspraak maakt. Na het gehouden interview schrijven ze een tekst en plaatsen ze de beste foto’s erbij. Hun reportage wordt daarna op de website van de school geplaatst.

Mogelijke excursies zijn: een bezoek aan de politie, de brandweer, de gemeente, de buurtsuper etc.

Doelgroep groep 6, 7, 8 BO – klas 1/2 VO
Tijdsduur 4 - 6 lessen van minimaal 1 uur tot maximaal 2,5 uur per les
Periode hele jaar
Locatie de buurt en de school
Doelen
  • Leerlingen iets leren over de rol van journalistiek en fotografie.
  • Leerlingen leren interviewen en fotograferen.
  • Leerlingen meer betrekken bij hun eigen buurt en laten ontdekken dat ze trots kunnen zijn op hun eigen buurt en het bijzondere ervan.
  • Leerlingen leren als redactieteam goed samen te werken.
  • Leren presenteren van opgedane ervaringen aan ouders en genodigden.
  • Door kennis te maken met de diverse organisaties en zelf daar een rol in te spelen leren de leerlingen trots te zijn op hun omgeving en hun eigen rol daarbij.
Lesopzet
  • Afhankelijk van de les gaat de klas in zijn geheel of in gedeeltes op excursie.
  • Ter voorbereiding en ter verwerking worden er verslagen gemaakt, en/of techniek-, kunst- en poëzielessen gegeven.
  • Aan het eind van het project presenteren de leerlingen de opgedane kennis en is er een tentoonstelling van de producten die zij gemaakt hebben en bekijken ze hun artikelen op de website en mogelijk in de buurt.